Halong Bay

10 juni 2016 - Ha Long Bay, Vietnam

Na de rit met de nachttrein terug naar Hanoi arriveerden we vrijdag 10 juni om 05.00 uur op het station. Lekker snel reizen met de trein is het niet, je bent 8 uur bezig met een ritje van 250 km. Dat schiet niet op. Ach, je bent in Azie...
Bang zijn je te verslapen in de trein hoeft ook niet, een uur voor aankomst begint door een een krakerig speakertje een soort Vietnamese Botticelli zijn lied te kraaien (misschien wel het volkslied), nou, dan wil je wel wakker worden en het liefst ook direct de trein uit. Dat laatste gaat nog net niet lukken. Vanaf het station was het twee minuten lopen naar een hotelletje waar we even op kunnen frissen en een ontbijt gebruiken, 8 uur gaan we door met het busje naar de kust richting Halong. Om 6.30 uur stond de buschauffeur al te stuiteren voor het hotel dat hij wilde vertrekken, dus even snel een ontbijt naar binnen gepropt en rijden maar weer. De rit naar Halong zou 4 uur in beslag gaan nemen. Een snelweg is hier niet dus 165 km via een verbindingsweg van alle stadjes en dorpjes ertussen.
Rond het middaguur zijn we in de haven aangekomen en daar nog even gewacht voor het inschepen. Met uitzicht op de haven met zijn vele bootjes was het raden op welk schip we terecht zouden komen.....
Even later werden we met een soort veerbootje naar het schip gebracht. Onze boot lag ergens verstopt achter een cementboot en de eerste indruk bij het aanschouwen van de roestige onderkant was: mwah, wat gaat dit weer worden..? Eenmaal aan boord werd alle twijfel direct weggenomen, het interieur zag er pico bello en spic en span uit. Na inspectie van onze (als een spiegel glimmende) hutten gingen we aan tafel voor een superieure lunch en voeren we uit met 8 passagiers, het maximale aantal voor de boot.

White Dolphin 1
Halong Bay is een deel van de Zuidzee, veel rotsen en bergen steken hier omhoog uit het water, een prachtig gebied. Onderweg nog aangemeerd voor een bezoek aan een grot in een flinke rots.

View Halong Bay
Tegen het eind van de middag ging de boot voor anker en was het tijd voor zwemmen en kayakken.
Na de verfrissing werd een nog mooier diner dan de lunch aangeboden, heerlijk eten! Nog een paar drankjes en dan de hut in. Geen sprake van zeeziekte, de zee was immers kalm.

Oesters en garnalen, White Dolphin       Spring rolls self made!!
De volgend ochtend om 6 uur werd de motor gestart en verder gevaren. We bezochten ergens tussen de rotsformatie een drijvend dorp. Met een roeibootje werden we rondgevaren tussen kleine huisjes gebouwd op een stellage van hout en vaten. Ooit bewoond door vissertjes, nu nog  bewaard als toeristische attractie. Terug op de boot werd de lunch geserveerd en teruggevaren naar de haven van Halong.

View vanaf de boot

Rond het middaguur zat de tocht erop en werden we weer teruggebracht nar Hanoi.

1. Henk:
    16 juni 2016
    Hallo Vietnamgangers, wederom een leuk verslag en prachtige plaatjes. Jullie genieten er goed van zo te zien. Groetjres van Henk en Alice