Van Hoi An naar Nha Trang

18 juni 2016 - Nha Trang, Vietnam

Zaterdag 18 juni was het weer mooi geweest in Hoi An  en tijd om te vertrekken. Koers in zuidelijke richting naar Nah Trang, ruim 500 km. verderop. Deze rit niet met de nachttrein, maar met de nachtbus, weer nieuwe ervaring. Geen idee wat ons te wachten staat dus we laten het maar op ons afkomen. Een klein reisbureautje in Hoi An fungeert als busstation en niet veel later dan onze aankomst daar, kwam er  en knots van een toerbus het straatje inrijden.
Koffers erin en opstappen. Maar dan: wat treffen we aan? Geen luxe bus met stoelen, maar drie rijen van 2 hoog ligstoelen. Rechtop zitten was nauwelijks mogelijk, dus het was instappen en gelijk in de slaapstand vouwen.

Nachtbus

Op zich eigenlijk niets mis mee, zij het niet dat ze de ligplaatsen ooit ontworpen hebben voor Vietnamezen, en die mensjes meten gemiddeld 40 cm. minder dan mijn formaat. Je begrijpt het al, het kostte mij enige moeite om ordelijk mijn benen in de daarvoor bedoelde voetenbak te proppen. Ik had een klein gelukje dat de plaats voor mij leeg was, dus ik had wat meer ruimte om mijn anderhalve gemiddelde lengte te nestelen. Stipt om 19.15 vertrek om de volgende ochtend om 05.00 uur aan te komen in Nha Trang, en behoorlijk grote en moderne badplaats. Op het busstation was nog geen gids aanwezig. We hebben er nog even op gewacht, maar zonder resultaat. Het hotel was nagenoeg om de hoek, en met de navigatie op zak zijn we daarheen gelopen. Via het hotel kregen we weer redelijk snel contact met de gids. Opknappen, een ontbijtje en 08.30 weer op pad. Vandaag met een bootje de zee op. In een behoorlijk hectisch haventje werd een passagiersbootje voor de dag gehaald en we voeren uit.

Nha Trang haven         Nha Trang haven (2)

De eerste stop was een bezoek aan een zeeaquarium. Op een eiland gelegen leuk opgezette attractie. Daarna verder gevaren naar een ander eiland waar gelegenheid was om te snorkelen. Mooie koralen en visjes onder water te bezichtigen. Tegen lunchtijd werden we naar een ander eiland gevaren, langs "Vinpearl". Dikke resorts aan de waterkant voor de welgestelden, maar voor Jan met de pet was er ook een klein stukje eiland aan de waterlijn om de hoek beschikbaar, Bamboo-island. Een drukte van jewelste, want voor Vietnamezen schijnt een paar uur verblijf hier een bijzonderheid te zijn. Rijen stoelen, 5 naast elkaar, rug aan rug opgesteld onder een afdak op een veel te klein stukje kade is daar the place to be.  Een groot en goed restaurant was er ook aanwezig, natuurlijk hebben we daar een prima lunch gebruikt (hot pot met 5 soorten vis).
Het middagprogramma bestond uit relaxen op deze "prachtige stek", maar daar hadden we het al snel bekeken.
Hangen in een bamboe stoeltje met verder weinig mogelijkheden was niet zo erg interessant. Via de gids het bootje opgetrommeld en teruggevaren om nog een paar uurtjes strand te genieten.

Strandvrouwtje met droge broodjes

Nha Trang heeft een prima strand, vergeleken met Hoi An kreeg je echter wel net Benidorm- gevoel. Leuk detail is dat om ca. 17.00 uur evenals in Hoi An veel Vietnamezen even een duik (of een wasbeurt, dat zou het ook kunnen zijn) komen nemen. Op het strand wordt gebakken gegeten gebadderd, één grote heksenketel. Een uurtje later is alles weer weg. Inclusief de nachtbus was dit een stevig programma.