Mekong Delta

23 juni 2016 - Can Tho, Vietnam

Op donderdag 23 juni gaan we beginnen aan het laatste stukje van de reis: twee dagen Mekong delta. De Mekong is een aardig riviertje van ca. 4000 km., begint ergens in China en kruist Laos, Myanmar, Thailand, Cambodja en als laatste Vietnam. Wal Mekong

Ten westen van Ho Chi Minh city vertakt de rivier zich in allemaal stromen richting zee. In Cai Be stappen we op een bootje om de Mekong over te steken. Aan de overkant werden we overgeheveld in een roeibootje om een stuk door de binnenlanden en watertjes te varen.

Roeibootje zijtak Mekong

De ochtend begon mooi met een flauw zonnetje, maar na een kwartiertje in het roeibootje ging de douche weer open. Gepaard met een stevige wind viel er weer een flinke plens water naar beneden. Primitief met een plastic zeil over ons heen probeerden we het droog te houden. Dat lukte redelijk, alleen de roeiers hadden hier iets meer moeite mee. We voeren terug naar de grotere boot en wachtten het noodweer even af voordat we aan de terugweg over de Mekong begonnen. Op een eiland in een restaurant op palen boven het water hebben we geluncht. Lokaal voedsel: een op een standaard gepresenteerde oliefantenorenvis (vast niet verkrijgbaar bij Leo de Jong).

Olifantenorenvis      Vis eten

Een herlijk visje wat we zelf konden verwerken in verse springrolls. Na de lunch nog een goed uur gevaren op een zijtak van de Mekong en een lokaal productiebedrijfje van rijstwafels en kokossnoep bezocht.

Rob op de boeg

Na dit bezoek vertrokken nog iets westelijker naar Can Tho voor de overnachting.
Vrijdagochtend nog 1 keer vroeg uit de veren voor onze laatste dag in Vietnam. 07.30 vertrekken vanuit het hotel om de drijvende markt actief te zien. Binnen een kwartier zaten we op een andere locatie in de Mekong op een kleiner bootje dan de dag ervoor om dichterbij de locale handel te kunnen komen. Als het ware de groothandel vind plaats op de rivier, schuiten met meloenen, ananas, zoete aardappelen, fruit werd gedistribueerd naar kleinere bootjes.

Handel Mekong
Na een half uurtje varen kwamen er weer donkere luchten aandrijven, het lijkt wel of we hier de laatste dagen op geabonneerd zijn, en ja hoor, midden op de rivier kwam het water weer met bakken naar beneden! De boots pruttelde zijn schuitje  naar  een restaurantje aan de waterkant en hier hebben we de rest van de bui afgewacht. Na een bakkie was het weer redelijk opgeklaard en droog en hebben we de boottocht vervolgd door smalle natuurstroompjes.

Klein bootje Mekong       Strawberry's Mekong

Uiteindelijk was je het slechte weer snel vergeten, de mooie boottocht maakt alles goed! Met een laatste bezoek aan en tempeltje en de aanschaf van een pomelo, komt het einde van de reis in zicht.

Pomelo

Vanaf Can Tho nog drie uur kachelen naar Ho Chi Minh city voor onze laatste overnachting in de buurt van het vliegveld. Morgenochtend nog vroeger opstaan voor de terugvluchten. Maar dan zit het erop.
Vietnam, een geweldige ervaring!