Hoi An

15 juni 2016 - Hoi An, Vietnam

Woensdag 15 juni staat er nog een kleine activiteit op het programma: een fietsroute door de country-side van Hoi An.
Leuk detail: ons hotel (Aurora riverside hotel) is gelegen tussen het centrum van Hoi An en de kust. Beide afstanden zijn ongeveer 2 km. en het hotel stelt gratis gebruik van fietsen beschikbaar voor de gasten. Toch kwam de gids met vier fietsen van elders. De fietsen werden gebracht door een vrouwtje op een scooter. Zoals zoveel materiaal hier op brommertjes verplaatst wordt, gaan de fietsen ook achterop. Vastbinden is er niet bij. Opstapelen en rijden maar. Verbazingwekkend hoe het allemaal blijft liggen!
Op het fietsje reden we al snel de bebouwde kom uit naar het landelijk gebied waar menig kneuterboertje aan het werk was.

Boerinnetje

Fietsen zijn ze hier waarschijnlijk niet gewend, de rit was niet al te lang. De tussenstop daarentegen was niet te versmaden: op een boerderijtje moesten we aan het werk!

Boerenkielen Hoi An
De opdracht: een plantenbedje maken (het boerinnetje was natuurlijk niet te verstaan, maar met de gebarentaal kwamen we een heel eind!) van rode plantjes, welke gebruikt worden voor de bereiding van vissaus. We werden in de kiel gehesen en kregen de puntmuts op, en bedje maken, plantjes poten en gieteren maar. Een leuke bezigheid.

Gieteren

Na deze zware arbeid hadden we natuurlijk wel wat ontspanning verdiend en die kregen we ook! Vier teiltjes, gevuld met lauw water en de nodige (on)kruidjes, aangevuld  met een voet- en schoudermassage zorgde voor een verkwikkend herstel aan onze door noeste arbeid oververmoeide spieren.

Voetenbad boerderij  imageop de fiets

Daarna weer op de fiets gesprongen en dezelfde weg terug gevolgd richting hotel. Na aankomst werden de fietsen ingeleverd en twee aan twee weer op een scooter geladen. Met een overvloed aan fietsen in het hotel zagen we dit gedoe als het paard achter de wagen spannen. Oké, we zijn in Vietnam....
Na deze fietsklus pakten we een wederom een fiets en hebben voor de middag het An Bang strand opgezocht. Tussen de weldadige resorts vonden we een stekkie bij een leuk lokaal tentje. Voor een habbekrats gegeten, gedronken en strandbedjes kunnen gebruiken, weer een fijne dag!

1. Wil-ai-em:
    23 juni 2016
    Hoi (An) Viejetnamgangers,
    Aan jullie verhalen en foto's te lezen/zien genieten jullie best wel. Gaat tijd snel hè, zit er al weer bijna op.
    Wens jullie allen een goed terugreis toe en gauw tot ziens.