Cao Lai, Chinese grens

9 juni 2016 - Yibin Shi, China

Donderdag 9 juni weer vroeg uit de veren, vandaag is het programma weer aardig gevuld. Om 8 uur worden we opgepikt uit het hotel, dan moet alles dus alweer geregeld zijn: ontbijten, koffers dichtpersen, uitchecken... Kortom, midden in de nacht ging de wekker af, een echt vakantiegevoel!
Stipt om 8 uur stond onze chauffeur gereed in het smalle straatje voor het hotel. Koffers inladen, instappen en gaan maar weer. Van Sapa bergafwaarts richting Lao Cai, de gids ophalen, die woont daar. Na een rit van ca. anderhalf uur daar aangekomen en we vervolgden  onze weg langs de Chinese grens naar het noord-westen, richting Lung Khau Ninh (wie kent het niet??) om daar een plaatselijk marktje te bezoeken.

Markt

Naarmate we verder van Lao Cai afraakten, werd het gebied onherbergzamer en de weg kilometer voor kilometer steeds minder begaanbaar. De rijst-terrassen zijn vanaf hier ingewisseld voor ananaskwekerijen tegen de bergwanden. Ca. anderhalf uur later arriveerden we op de genoemde markt. Hoog in de bergen met een temperatuur van 35+ was het erg heet en volgens zeggen ook van invloed voor het aantal marktkooplieden. In tijd van een kwartiertje waren we rond, dus wegwezen maar weer. Vanuit hier reden we weer richting Lao Cai weliswaar via een andere route, er stond immers nog een boottochtje over de Chay rivier. De route daar naartoe werd ook weer met de kilometer slechter, echter het uitzicht en vergezicht in het hooggebergte steeds mooier. Toeristen komen hier nauwelijks volgens de gids. We vonden het ook al bedenkelijk dat de chauffeur zijn busje aan dit gebied blootstelde.

Chinese grens, bergwegL
Rond het middaguur werd er, voorbij de stuwdam in the middle of nowhere gestopt om op het klaarliggende bootje te stappen. Dik een uur gevaren over een rivier tussen bergwanden waar je nagenoeg niemand tegenkwam. Een fantastische ervaring.
Aanmeren gebeurde niet in een gereguleerd haventje maar tegen een berg puin en grint. Een plaats waarvan je dacht, wat gaan we hier in hemelsnaam doen? Met niet ver lopen stonden we ineens midden in een afgelegen dorp waar we aanschoven voor een overheerlijke (vooraf bestelde) lunch bij een busstation. Overigens was er geen bus in de wijde omtrek te bekennen... We lieten het ons goed smaken en vervolgden daarna onze weg terug naar Lao Cai waar we rond 4 uur arriveerden. Hoogste tijd voor een Ha Noi bier, dat hadden we wel verdiend. Nog een paar uurtjes rust, nog even een bezoek gebracht aan de plaatselijke markt en dan klaarmaken voor de nachttrein naar Hanoi. Veel kilometers gemaakt dit etmaal, maar evenzoveel gezien....