Van Hanoi naar Hué

13 juni 2016 - Hue, Vietnam

Aangekomen in Hanoi verbleven we 1 nacht in het zelfde hotel als voorheen. Zondag 12 juni geen programma, dus een beetje stoom afblazen en relaxen in Hanoi. Toch gingen we bijtijds aan de maaltijd want 7.30 was het vertrek naar het station en nachttrein naar Hué, 550 km. afzakken naar het zuiden. Met de kennis van de gemiddelde snelheid van de eerdere nachttrein vertelt een eenvoudig rekensommetje dat we een kleine 20 uur onderweg zouden zijn om deze afstand te overbruggen. Maar deze trein had de sokken erin en klaarde de klus in 13 uur. Overigens was de coupé niet zo luxe als in de Sapa-trein, maar de oplossing werd aangedragen: even voor vertrek bood een railway-mannetje ons een coupé aan in de eerste klasse. Daar moest natuurlijk wel extra voor gelapt worden. 1.000.000 dong was de meerprijs. Dat vonden we natuurlijk veel te gek en boden 500.000 dong (is €20,-). Daar trapte hij niet in dus no deal.
Toen we eenmaal een kwartiertje onderweg waren, kwam het mannetje terug en ging alsnog op ons bod in. Dus koffers oppakken, 4 wagons door otteren in een rijdende trein, ook een uitdaging.., maar  met resultaat: een veel nettere en schonere coupé. 500.000 dong aftikken, wat waarschijnlijk in eigen zak zal verdwijnen (lang leve de corruptie), maar goed, die betere coupé was het smeergeld wel waard.
Tegen 09.00 uur zijn we in Hué aangekomen en opgevangen door onze volgende gids. 10 minuutjes rijden naar ons volgende prima hotel.

Rivier Hué  Vanuit hotel Hué
Hué is een klein vestingstadje in het midden van Vietnam.
Een ommuurd kasteel en een citadel zijn het gezicht van de stad.

Stadspoort Hué

Deze hebben we niet bezocht, het was deze dag erg heet.
De plaatselijke (vers)markt hebben we wel bezocht. Altijd een smakelijk gezicht hoe de verse vlees en vis ook in de hitte bewerkt en verhandeld wordt.

Hué markt, vlees  Hué markt, eend

's Middags nog een afzakkertje en eten in een prima restaurant en alweer een dag voorbij.

1. Petra Hendriks:
    19 juni 2016